KataMama elindul 3 gyerkőccel meg a Férjjel világotlátni

Kulturális sokk

Azt mondják, hogy ha valaki egy külföldi országban kezd élni, akkor a kulturális különbségek szinte sokkszerűek lehetnek. Pár hete ajánlott valaki egy könyvet, amiben egy nagyon okos szakértő ír ennek a folyamatnak a lelki háteréről, ami segíthet egy ilyen átállást. Az egész könyvet még nem olvastam el, de állítólag huzamosabb külföldi tartózkodásnál, akár 6 hónap vagy 1 év is lehet az átállás.

living abroad

Az írónő szerint a következő stációk vannak: 

  • emelkedett hangulat: az újdonságok izgalma
  • ellenállás: folyamatos összehasonlítás, ami miatt a régi otthon jobb színben tűnik fel
  • átalakulás: mivel a környezet már ismerősebb, így a jobb dolgok is észrevesszük
  • beilleszkedés: a kulturális különbségeket áthidaltuk

Én úgy hiszem még nálam az első időszak van, de azért úgy érzem, hogy bizonyos dolgokban már áthidaltam a különbségeket. Mivel mi felnőttek elég jól beszéljük a nyelvet, ez azért nagyon sokat segít a mindennapokban. Maga a tudat, hogy bárkit megkérdezhetek, ha valamiben segítségre van szükségem, már ez megnyugtató. Nagyon félelmetes lehet egy ország, ahol az ember nem tud a másikhoz odafordulni ha mondjuk egy pohár vízre van szüksége. Mielőtt a repülőre felültünk beszélgettem a Kedvesemmel és előre próbált felkészíteni, mert úgy látta, hogy bizonyos különbségek letaglózók lesznek. Vannak apróságok, például a gáztűzhely, a beépített szekrények, az ajtó kilincsek, a wc :), ahogy az ajtók vagy az ablakok nyílnak. Ahogy írtam már az első napokban nagy kihívás volt a vásárlás egyrészt a távolságok miatt, másrészt a választék miatt, harmadrészt azért a kulturális különbség miatt is. Hiába látom, mi van a dobozra írva, nem tudom, hogy miféle étel van benne 🙂 Az amerikaiak reggel müzlit vagy egyéb száraztápot esznek 🙂 állandóan kekszeznek, akár tízórai, akár uzsonna legyen az. Igaz, sok salátát esznek! Ebédre hagyományosan valamilyen száraz ételt, szendvicset és salátát esznek, aztán a vacsora a fő étkezés. Főleg gondolom azért, mert akkor tud a család együtt lenni. Mi nem szeretnénk ezt a fajta étkezést követni. Reggelire kenyeret eszünk (még kísérletezik, melyik fajta a jó), esetleg tojást, szalonnát. Igyekszem a kekszeket gyümölccsel joghurttal kiváltani. Mi speciális kókuszos joghurtot eszünk, ami ugyan cukros, de nem tejes. Találtunk ilyen fagyit is, a lányok nagy örömére. Ezek maximum picike akadályok, amiket hamar megugrik az ember, és még talán talál is benne élvezni való dolgokat.

Ami számomra sokkoló (volt, van és még lesz egy darabig) az az autóvezetés. Nem is a miként: Árpi csak dodzsemezésnek hívja, mivel csak a gázt és féket kell nyomni, mint a dodzsemnél. Inkább a hol. Az elején GPS nélkül vezetgettem és a közeli helyekre egészen simán eljutottam.

sok sok sáv

sok sok sáv

Az első komolyabb utam az a Noémihez vezetett. Az első akadály pedig a 6 sávos útról lehajtás volt. Úgy érzem akkor volt, az első sokk, amikor nem mertem sávot váltani és túlhajtottam a lehajtón. Aztán gondoltam valahol lehajtok és visszakanyarodok. Sajnos térkép nélkül ez nem túl esélyes. Végül is le is hajtottam, de nem tudtam hogyan keveredjek vissza. Felhívtam Noémit és lediktálta hogy hogyan menjek. Egy kb ilyen kereszteződésben kellett volna megtalálni a megfelelő utat:

kereszteződés

kereszteződés

Sajnos nem sikerül. Ekkor már beindult a vészvillogóm, most akkor hova és merre, aztán kerestem valamit, ami dél felé megy és csak mentem és mentem. Ott a hat sáv közepén valahol. Azt sem tudtam hol vagyok, hova megyek, innen hogyan keveredek ki és mikor fogok egyszer hazajutni.  Hát ekkor éreztem igazán sokkos állapotban magam. A gyerekek nyávogtak hátul. Hol vagyunk, miért erre megyünk, mikor érünk oda, stb… Végül sírva fakadtam és legnagyobb kétségbeesésemben felhívtam Férjecskémet, aki szerencsére internet közelben volt. Elmesélte hol vagyok (jó helyen), és hogy hogyan menjek innen a célhoz. Sikerült!! Visszafelé kedves barátném kinyomtatta az útvonalat, ami még kis képekben az útvonal jelző táblákat is mutatta. Egy kis kávé és a támogató imádság után simán hazaérkeztünk. Azóta van GPS-ünk! 😀 És azóta is volt, hogy sötétben, meg nem sötétben is eltévedtem. Itt lakó barátaink szerint New Jersey-ben kifejezetten bonyolultak az utak. Azt is néha nehéz eldönteni, hogy a GPS utasításaiból a térj le és a kanyarodj el hogyan értelmezhető.  Mégis minden héten elindulunk. Én nem bungee-jumpinglok, hogy az adrenalin szintem megfelelő legyen, én vezetek! 😀 😀

Hozzászólások: "Kulturális sokk" (4)

  1. Na mi múltkor csak a MÜPA-ba mentünk a férjemmel, Ő vezetett, no meg a GPS, na, hát itt se mindig egyértelmű, hogy most hogy is van ez az enyhén kanyarodjon balra, meg hasonlók, és miért van az, hogy olyan fura, kietlen utcákra vezet, ahonnan elérhető ugyan a cél, de térkép alapján biztos van egy sokkal egyértelműbb útvonal is…
    Mi lehet ott nálatok! ÓÓÓ!
    Ennek a kultúrsokknak szerintem a 4. pontja a legnehezebb. Testvérem most már 5 éve van külföldön, de még mindig alig vannak kinn barátaik. Bár Ő úgy ment ki, hogy nem tudta a nyelvet és az angolt is csak alap szinten, szóval minden csodálatom az Övé, ahhoz képest, szuper jól felépítették a kinti életüket.

    • A mi beilleszkedésünket 2 dolog segíti. Indulás előtt olyan tanácsot kaptunk, hogy mindenképpen keressünk gyülekezetet, mert különben nagyon nehéz bekapcsolódni. Az nagyon jó, hogy elsőre egy olyan gyülekezetbe mentünk, ami nagyon szimpatikus volt és nagy szeretettel fogadtak minket. 🙂
      A másik az Internet, ennek a segítségével találtak rám közeli magyar anyukák, ami mind az én beilleszkedésem, mind a gyerekek beilleszkedését segíti. Persze nekik a legnehezebb a nyelvi korlátok miatt.

  2. Anita szerint:

    Szia Kata! A kultùrsokkot én is àt éltem ùgy, hogy nem is tudtam, hogy azt élem meg épp. Nehéz volt, annak ellenére, hogy mi Svédországban élünk vagyis Euròpàban. A könyv nagy segítség lehet. Puszi Nektek!

Vélemény, hozzászólás?

Címkefelhő