KataMama elindul 3 gyerkőccel meg a Férjjel világotlátni

Körülbelül másfél éve elmentem egy otthonoktatós találkozóra. Itt voltak szabadon tanulók (unschooling), otthon oktatók és olyanok, akik szeretnének egy magyar demokratikus iskolát létrehozni.  http://hu.wikipedia.org/wiki/Demokratikus_iskola, Végül is csatlakoztam egy email listához és voltam egy 1-2 találkozón is.  Annak nagyon örültem, hogy hallottam a Summerhill iskoláról. Itt egy film az iskoláról. Ez egy nagyon lelkesítő film a gyerekben rejlő indíttatásokról, a boldogságkeresésről.

Selyemfűvön nagylányoskodni jó :)

Selyemfűvön nagylányoskodni jó 🙂

A közeli patak mellett

A közeli patak mellett

Endre meg vezetni tanul :)

Endre meg vezetni tanul 🙂

Violával és most már Kamillával azóta nagyjából így tanulunk. Úgy értem az érdeklődésükre alapozva. Viola elég rövid idő alatt megtanult olvasni.  Most már viszonylag folyamatosan olvas, amit már jobban ismer azt hangsúlyozza is. Sokat olvas egyedül és ha valami érdekeset vagy vicceset talál azt felolvassa hangosan. Most ez a kedvence:

Csoda és Kósza

Csoda és Kósza

Kamilla betűkirakózik

Kamilla betűkirakózik

Részemről annyi segítség volt, hogy egy olvasás előkészítő füzetet olvasgattunk néha… aztán pihentettük és sokat vágtunk, ragasztottunk meg gyurmáztunk, meg kiküldtem őket sokat rohangálni és kiabálni az udvarra. Nem tudom hányan tudjátok, hogy a kisiskolásnak azért van szüksége a sok kiabálásra és rohangálásra, hogy elég oxigént kapjanak az agysejtjei. Lehet hogy Kamillácskának 2x annyi agysejtje van, mert kb 2x annyit kiabál, mint a többi gyerekem. 🙂 Szóval egy kisiskolásnak már annyi agysejtje van mint egy felnőttnek, de a koponya mérete még nőni fog. Vagyis ebben az életkorban oxigénhiányos állapotban van. Az oxigént pedig a babák is a sírással veszik sokszor magukhoz. A kisiskolásoknak is kell a rohangálás és a kiabálás. 

Most a legnagyobb fejtörést az okozza, hogy ha én magyarul tanítom őket itthon, akkor mikor és hogyan fognak megtanulni angolul. Én persze úgy gondolom, hogy majd egyszer úgyis megtanulnak. Kedves Apucika jobban aggódik. 😉 Én viszont azt sajnálom, hogy így nem látom értelmét elvinni őket otthonoktatós találkozókra, közös tanulásra. Most különböző fórumokon keresem azokat a kapcsolódási pontokat, ahol közös játékra van lehetőség.  A közös játék biztosan örömteli lesz és akkor meglesz a motiváció a tanulásra is.

A gyülekezetben találkoztunk egy kedves házaspárral, akik meghívtak minket holnap ebédre. Nekik is van 3 csemetéjük. Ebben a helyzetben senki nem fog magyarul beszélni, így remélem ez egy jó első lépés lesz ezen az úton.

Hozzászólások: "Demokratikus iskolák" (4)

  1. Kata!
    A gyüliben gondolom van vasárnapi iskola is. Oda beadjátok majd őket? Akkor ott is lesz “angol tanulás”. Meg egyébként is sok angol nyelvű emberrel fognak kapcsolatba kerülni, így ragadni fog rájuk a nyelv. Még az jutott az eszembe, hogy ha találtok a közelben OO-s családot, akik szimpatikusak, akár egy héten egy napot tanulhatnak közösen is a gyerekek… sok lehetőség van. (Ez csak egy ötlet. Bocs, hogy itt belekotyogok… :()És valahol olyan jó ott Amerikában, hogy az OO lazább, mint itthon, itt max. otthon iskoláztatsz… szerintem.
    De jó az a betűkirakó!!! Az ott Lexi füzet?
    Csoda és Kószát nem ismertük, utána nézek. Köszi az ötletet.
    Érdekes, nálunk is a középső gyerkőc a “sok idegsejtű”. 😀

    • Igen van nekünk 2 vagy 3 Lexi könyvünk/füzetünk. Nagyon jó. Tetszik mindenkinek. 🙂 Csoda és Kósza szerintem nagyobbaknak való… talán még Violánál is nagyobbaknak. 🙂 A vasárnapi iskola is működni fog, voltam női órán, ott már bementek nélkülem is. Reméljük lesz hamarosan olyan gyerek akivel rendszeresen találkozhatunk. Nem is kell tanulni együtt, csak együtt lenni. Valahogy úgy tűnik, hogy itt a városban még nem találtam OOs családot. 😯 Furcsa. A közeli városokban vannak, majd összehozunk valami találkát hamarosan. 😉

  2. Szia KataMama! Csak most fedeztem fel a blogodat, mert kitetted a házirendemet és így visszajelzett hozzám… örömmel böngészgetlek. persze rögtön kíváncsi voltam, mit is írsz a demokratikus iskoláról… és közben megakadt a szemem a pici aggodalmadon, ami az angol nyelvet illeti.

    Csak bíztatni szeretnélek, hogy ez az a dolog, amin tényleg nem kell aggódnod. A kisebb gyerekek szinte felszívják az új nyelveket, csak annyi kell, hogy legyenek olyan kapcsolataik, akikkel angolul kell kommunikálni. ha van pár barátjuk, vagy 2-3 ismerős család, akikkel angolul társalogtok (nem mű, hanem igazi módon, mert nem is tudnak magyarul) akkor sínen van a dolog.

    Az én idősebbik lányom még ötéves sem volt, amikor rendszeresen kezdett angol nyelvű környezetbe járni. Otthon minden folyt tovább magyarul, de lettek új kapcsolatai, akik mindent angolul mondtak. Noémi pár hónapig nem szólalt meg, de lehetett rajta látni, hogy kezdi kapisgálni a dolgokat, csak ő egy olyan lélek, aki akkor próbálkozik meg valamivel, amikr már megy neki. 4-5 hónap után egyszer csak megszólalt, és attól kezdve úgy beszélt angolul is, mintha addig is mindig ezt tette volna, mert a némasági idő alatt minden ráragadt. Otthon továbbra is csak magyarul beszéltünk, mert az a kapcsolatunk nyelve.

    A kisebbik lányom más beállítottságú, ő mindent rögtön megpróbál, és addig küzd, addig gyakorol, amíg készségévé nem válik az a dolog (járni is úgy tanult meg, hogy napokig állt fel, tett 3 lépést és zuhant össze). Nos, a Pannikám rögtön elkezdett angolhoz hasonlóan halandzsázni, és folyamatosan beszélte ezt a halandzsanyelvet. neki is kellett az a 4-5 hónap, amíg a korosztályának megfelelően el nem kezdett angolul is beszélni, de az ő fejlődése nyitott könyv volt előttünk, mivel a halandzsája folyamatosan alakult át igazi beszéddé.

    Amikor már mindketten kétnyelvűek voltak, inkább a magyar ápolására kellett odafigyelnem: otthon csak akkor volt szabad angolul megszólalni, ha olyan vendégünk volt, aki nem tudott magyarul. És eleinte szigorúskodnom ellett azzal is, hogy ne keverjenek bele angol szavakat a magyar mondatokba, amikor pl. az angol társasági élményeiket mesélték.

    Mindez Magyarországo történt. Magántanulóként végezték a magyar iskolát, de rendszeresen eljártak egy otthontanító családok által alapított angol nyelvű “iskolába” (nekik az volt az iskola). Magyar isibe sose jártak, de szeretik a hazájuk történelmét, irodalmát, Budapestet, a vidéket… élveztem a szabadságot, hogy tanuó idejük nagyrészében azt tanulták, amivel egyetértettem, és a magyar kultúra oldaláról azt olvasták, amit én adtam a kezükbe.

    Szívesen olvastak mindkét nyelven, a beszédjükből sem lehet megállapítani, hogy melyik az anyanyelvük. A magyar helyesírás az egyetlen terület, ahol Panninak gondjai vannak, mert ahogy cseperedett, egyre többet olvasott agolul a magyar rovására. Mindketten Amerikában jártek egyetemre, Noémi DC mellett egy fantasztikus iskolában tanít, Panni pedig alig várta a diplomaosztót, hogy visszajöhessen, és most itt Bidapesten keresi a helyét.

    Na, kicsit hosszú lére ereszkedett ez az első hozzászólás – a lényeg, hogy ha ott vagytok a nyelvi környezetben, ne aggódj az angol miatt, inkáb a magyar megőrzésére törekedj; jobb a gyerekeknek, ha a különböző nyelvek különböző kapcsolatokhoz kötődnek (mert a nyelv kommunikációs csatorna ugyebár, tehát a kapcsolatért tanulják meg a gyerekek).

    Szeretettel,
    Krisztamami

    • Köszönöm a biztatást. Én is azt láttam, amikor Angliában dolgoztam óvónéniként, hogy a külföldi gyerekek pár hónap alatt olyan szinten beszéltek, mint én sok sok év nyelvtanulás után. Ám, a saját gyerekünkkel vagyunk a legtürelmetlenebbek. 🙂 Köszönöm hogy leírtad a történeteket.
      Örülök a blogodnak, mert nagy szívfájdalom nekem, ha azt látom, hogy pont a keresztény gyerekek nem kapnak megértést, elfogadást és kegyelmet. És köszönöm a házirendet, ez most nagyon sokat segít a mindennapokban fókuszban maradni.
      Szeretettel,
      Kata

Vélemény, hozzászólás?

Címkefelhő